آشنايي با وظايف يك حسابدار و نقش آن در سرعت رشد سازمان ها

شركت طرح انديشان پويا در سال ١٣٧٦ با هدف بهينه سازي و بالا بردن كارايي نرم افزارهاي موجود مالي و اداري در آن زمان و با به كارگيري خلاقيت فارغ التحصيلان دانشگاهي و جوانان نخبه ايراني فعاليت خود را آغاز نموده است.

آشنايي با وظايف يك حسابدار و نقش آن در سرعت رشد سازمان ها

۶۰ بازديد

نقش حسابدار در سرعت رشد سازمان

امروزه در دنيايي زندگي ميكنيم كه هر روزه شاهد روشهاي مختلفي از ارتباطات اقتصادي و ماليكه شركتها و موسسهها با يكديگر دارند، هستيم. توجه داشته باشيد كه اين شكل از ارتباطات، مسائل و شرايط گوناگوني را در رابطه با وضعيت مالي رقم ميزنند و در چنين شرايطي است كه نقش حسابدار بيش از گذشته نمايان مي شود. در اين مقاله تصميم داريم كار حسابدار در روند امور مالي يك شركت و تاثيراتي كه بر پيشرفت آن شركت و سازمان ميگذارد را مورد بررسي قرار دهيم تا شما به خوبي با اين شغل و حرفه آشنا شويد.

يكي از بخش هاي مهم و واجب درهر شركت و موسسه اي بخش حسابداري آن استكه مسئوليت هاي متفاوتي بر عهده حسابداران در اين بخش قرار مي گيردو آنها با وظايفي كه انجام ميدهند، رشد و پيشرفت سازماني كه در آن مشغول فعاليت هستند را رقم ميزنند؛ بنابراين اگر كسب و كاري را شروع كرده ايد و كسب و كار شما در مرحله اي است كه در حال رشد و پيشرفت است، توصيه ميكنيم از يك حسابدار ماهر و كار بلد استفاده كنيد تا امور مالي شركت و سازمان خود را با خيال راحت به او واگذار كنيد.

وظيفه حسابدار تنها برسي كردن بدهي و ميزان درآمد شركت و موسسه نيست؛ بلكهيك حسابدار در بسياري از موارد ديگر نيز نقش مهمي دارد؛ براي مثال ميتوان به مواردي چون كنترل حسابهاي دريافتي، تحليل پرداختيها، بررسي سود و زيان، بررسي نقدينگي شركت و بسياري از مسائل ديگر اشاره كرد.

نقش حسابدار

سازماندهي شرايط

سازماندهي وضعيت و شرايط يكي از وظيفه هاي اصلي حسابدار سازمان است، چرا كه حسابدار در زمان كار با داده هاي و اطلاعات بسياري مواجه مي شودكه بايد توانايي سازماندهي اين مسائل را به درستي داشته باشد. اگر حسابدار بتواند اطلاعاتي كه در اختيارش قرار ميگيرد را به درستي تحليل و طبقه بندي كند، در بسياري از مسائل شركت ميتواند نقش موثري داشته باشد.

مهارت هاي مديريت زمان

در يك سازمان، حسابدار با اطلاعات و موضوعات متفاوتي مواجه مي شود كه بايد در مدت زمان كوتاهي تحليل و نتيجه آن را گزارش دهد؛ به همين دليلاگر به دنبال پيشرفت هستيد، بايد مهارت مديريت زمان خوبي داشته باشيد، اين مورد يكي از ويژگي هايي محسوب ميشود كه بين حسابداران تمايز ايجاد كرده است و حسابداري كه در اين مورد مهارت بهتري دارد، نقش موثري در پيشرفت و رشد يك سازمان خواهد داشت.

مشكلات مديريت نكردن زمان

مديريت نكردن درست زمان يكي از مسائلي است كه ممكن است براي بسياري از حسابدارها پيش آيد. برخي مواقع شرايطي پيش ميآيد كه زمان براي حسابدار محدود ميشود؛بنابراين حسابدار دقت كار را پايين مي آورد تا بتواند كار هاي خود را با سرعت بيشتري انجام دهد. به همين دليل ميتوان گفت مديريت زمان مناسب، يكي از عوامل موثر در افزايش دقت حسابدار محسوب ميشود كه اگر به طور درست اجرا شود، بسياري از اشتباهاتي كه توسط حسابدار صورت ميگيرند، كم ميشوند.

دقت و توجه به كوچكترين مسائل

حسابداران بايد دقت بسيار خوبي بر جزئيات داشته باشند زيرا اكثر كارهاي آن ها با اعداد و ارقام است، چرا كه كوچكترين اشتباه و بي دقتي ميتواند مشكلات بسياري را به وجود آورد. در برخي از مواقع شاهد بوده ايم كه با اشتباه يك عدد و رقم، معاملات بزرگي بر هم خورده اند و گاهي اوقات مشكلات مالي بسياري را به وجود آمده است؛ بنابراين از اهميت اين ويژگي نبايد غافل شد.

دقت و توجه در كار حسابداري

رفتار و رسيدگي مناسب با مشتري

برخي از افراد فكر ميكنند كه حسابداري تنها به امور مالي و محاسبه ارقام و اعداد گفته ميشود، اما بايد گفت حسابدار بودن تنها به اين معني نيست و در برخي از شرايط يك حسابدار بايد به مشتريان نيز توجه داشته باشد، يعني بايد دربارهي صنعت كاري و ويژگيهاي مشتريهاي صنعتي كه در آن مشغول به فعاليت است، تصميماتي بگيرد كه به نفع شركت و مشتري باشد. مديران شركت و سازمانها به توصيههايي كه از جانب حسابدار ميشود توجه كافي دارند، بنابراين نبايد از نقش حسابدار در رابطه با اين موضوع غافل شد.

برخي از محصولات شركت طرح انديشان پويا:

ابزار كار مورد نياز يك حسابدار براي شكوفايي اقتصادي

براي آنكه حسابدار بتواند وظايفي كه بر عهده اش قرار دارد را به بهترين شكل ممكن انجام دهد به ابزار كارهايي مخصوصي نياز دارد. ميتوان از ابزارهاي كه در اختيار يك حسابدار است به نرم افزارهايي حسابداري اشاره كرد. نرم افزارهاي طراحي شده براي اين حرفه به حسابدار كمك ميكنند تا وظايفشان را با دقت و سرعت بيشتري انجام دهند. توجه داشته باشيد كه بهرهگيري از آنها تاثير مثبتي بر روند و سرعت كاري شما خواهد داشت.

براي اين كه احتمال خطا كاهش يابد بايد دقت فرد در انجام محاسبات و تهيه گزارش ها بيشتر باشدو همين موضوع تاثير مثبتي بر روند كار يك حسابدار ميگذارد. نرم افزارهاي حسابداري كه به كمك فرد حسابدار ميآيند ميتوانند امور گوناگوني را سازماندهي كنند، بنابراين بهتر است اگر شما تصميم به فعاليت در اين حرفه داريد، پيش از هر چيزي آموزشهاي لازم در رابطه با اين نرمافزارها را ببينيد.

دقت در حسابداري

داشتن هدف مشخص

شما بايد براي زمان كاري خود هدف مشخصي را تعيين كنيد و بر طبق آن فعاليت خود را دسته بندي و برنامه ريزيكنيد؛ اين كار باعث ميشود شما بر روي فعاليت خود تمركز داشته باشيد؛ تمركز بر روي كار يكي از عواملي محسوب ميشود كه دقت شما را در انجام كار بيشتر مي كند؛ اگر شما كارهاي خود را طبق يك برنامه پيش نبريد، در انجام كارها دچار مشكل ميشويد، به نوعي ميتوان گفت نداشتن برنامه عاملي بر سردرگمي محسوب ميشود و سردرگمي نيز يكي از دلايل كاهش دقت است. بنابراين توصيه ميشود قبل از انجام كار، برنامهاي را براي خود مشخص كنيد و زمان خود را بر طبق برنامه جلو ببريد، اين كار سبب ميشود شما مقدار زمان مناسبي را براي هر يك از فعاليتهاي خود در نظر بگيريد و بتوانيد با دقت كامل كارهاي خود را انجام دهيد.

برنامهريزي صحيح

شما ابتدا بايد هدف هاي خود را تعيين كنيد سپس برنامه ريزي صحيح و مناسبي براي رسيدن به آنها داشته باشيد؛ از همين جهت توصيه ميشود برنامههاي خود را به صورت مكتوب بر روي يك كاغذ بنويسيد و آن را جلوي چشم قرار دهيد. با يادداشتكارهاي خود شما يك به يك فعاليتها را انجام خواهيد داد كه اين موضوع ميتواند بر موفقيت حرفهي شما تاثير داشته باشد.

ساير محصولات شركت طرح انديشان پويا:

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.